ساعدنیوز
ساعدنیوز

 عدد بتا در بارداری چند باید باشد؟

  سه شنبه، 21 خرداد 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
 عدد بتا در بارداری چند باید باشد؟
هورمون HCG در حاملگی طبیعی در حدود 4 الی 6 هفته پس از شروع بارداری افزایش پیدا می کند و سپس افت می کند. اما در مواردی مثل بارداری خارج رحم، حاملگی مولار، برداشت کل رحم و کورتاژ پس از حاملگی سیر نزولی سریعتر آن قابل مشاهده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، عدد بتا در بارداری چند باید باشد؟ آزمایش بتا چیست و چه زمانی انجام می شود؟

بتا یا هورمون بارداری چیست؟

بتا قسمتی از هورمون HCG است. هورمون و آمپول HCG را حتما می شناسید؛ هورمون HCG هورمونی است که در دوران بارداری توسط جفت تولید می‌شود و پس از برقراری ارتباط خونی بین مادر و جنین در گردش خون مادر وارد و قابل سنجش می شود. وظیفه‌ی این هورمون نگهداری از جسم زرد است که تولید استرادیول و پروژسترون می‌کند. به گفته کارشناسان در سریعترین حالت ممکن این هورمون برای اولین بار6 روز پس از تخمک گذاری در خون مادر دیده می شود. این هورمون 12 تا 14 روز پس از تخمک گذاری در ادرار مادر قابل تشخیص است.

عدد بتا در بارداری چند باید باشد؟

به گفته کارشناسان زنان و زایمان اندازه HCG برای باداری باید بیش از 25 mlU/ml باشد. مقدار کمتر از 5 mlU/ml یعنی نتیجه بارداری منفی است. این اندازه گیری ها به این معنی است که غلظت hCG در واحدهای میلی واحد بین المللی در هر میلی لیتر خون مادر اندازه گیری می‌شود. اگر میزان HCG بین 10 تا 25 باشد نمی‌توان در مورد بارداری یا عدم بارداری اظهار نظر قطعی کرد.
برای تشخیص بارداری دو نوع آزمایش hCG انجام می شود. از راه خون و ادرار. آزمایش خون هم دو نوع دارد:

آزمایش کیفی HCG

که برای تشخیص hCG در خون انجام می شود .در این آزمایش عدد دقیق گفته نمی شود. فقط مثب یا منفی بودن مشخص می شود.

آزمایش کمی HCG

در این آزمایش میزان واقعی HCG موجود را اندازه گیری می کنند. اگر شک و تردیدی درباره حاملگی وجود داشته باشد، آزمایش خون hCG کمی به تعیین آن کمک می‌کند.

آزمایش تشخیص بارداری از ادرار هم به دو روش انجام می شود:

گراویندکس

بی بی چک (تست خانگی)

آزمایش بتا چه زمانی انجام می‌شود؟

هورمون HCG در حاملگی طبیعی در حدود 4 الی 6 هفته پس از شروع بارداری افزایش پیدا می کند و سپس افت می کند. اما در مواردی مثل بارداری خارج رحم، حاملگی مولار، برداشت کل رحم و کورتاژ پس از حاملگی سیر نزولی سریعتر آن قابل مشاهده است.

عدد بتا در طول بارداری چند باید باشد؟

به طور کلی عدد بتا براساس هفته های بارداری باید به ترتیب زیر باشد:
هفته سوم بارداری: 5 تا 50 میلی واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته چهارم بارداری: 5 تا 426 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته پنجم بارداری:18 تا 7340 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته ششم بارداری:1080 تا 56500 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته 7 تا 8 بارداری:7650 تا 229000 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته 9 تا 12 بارداری: 25700 تا 288000 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته 13 تا 16 بارداری: 13300 تا 254000 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته 17 تا 24 بارداری: 4060 تا 165400 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
هفته 25 تا 40 بارداری: 3640 تا 117000 واحد بین المللی بر میلی‌لیتر
این اعداد صرفا راهنما هستند و هر خانمی میتواند سطح هورمون بتای متفاوتی را تجربه کند.

عدد بتا در بارداری پوچ چند است؟

اندازه عدد بتا در بارداری پوچ بالاست اما این دلیل بارداری نیست. بارداری پوچ پدیده ای است که در آن علائم اولیه بارداری اتفاق می افتد. یعنی پریود به تعویق افتاده و جواب تست بارداری مثبت می شود. حتی در هفته های اول بارداری پوچ در سونوگرافی کیسه حامل جنین در دیواره رحم وجود دارد. ولی نهایت در دو ماه اول حاملگی با لکه بینی، خون ریزی، و دردهای شکمی تمام می شود. در بارداری های پوچ هیچ جنینی وجود ندارد و زمانی که اسپرم تخمک خالی را بارور می‌کند اتفاق می‌افتد. از آنجا که تخمک خالی است، هیچ جنینی شکل نمی‌گیرد. جفت رشد می کند و هورمون بارداری، hCG را تولید می کند. سونوگرافی نشان می دهد که هیچ جنین وجود ندارد، فقط یک جفت وجود دارد.

عدد بتا در بارداری پسر

بعضی از پزشکان معتقدند که می توان از روی عدد بتا به جنسیت جنین پی برد . البته هنوز این موضوع به صورت کامل ثابت نشده و هنوز تحقیقات در این باره ادامه دارد. به همین دلیل نمی توان ارقام مشخصی را برای تعیین جنسیت بر اساس اندازه آنتی بادی اعلام کرد . اما گفته می شود عدد پایین HCG در روز های اول تأخیر پریود می تواند احتمالأ نموداری از بارداری پسر باشد. وجود عددهای بالای HCG در روز های اول بعد از تأخیر پریود هم می تواند نموداری از بارداری احتمالی دختر باشد. بر این اساس این هورمون در مادرهایی که دختر دارند بیشتر است. به همین دلیل خانم هایی که دختر باردار هستند علائم بارداری مانند حالت تهوع در آن ها بیشتر است. در نظر بگیرید همه این ادعاها در حد احتمال است و هنوز علم این موضوع را ثابت نکرده است.

عدد بتا در بارداری دوقلو

در بارداری دوقلو به طور کلی سطح hCG بالاتر از بقیه بارداری هاست. البته تضمینی در این باره وجود ندارد. تستهای بارداری مقدار دقیق hCG را نشان نمی دهد، فقط می توان تشخیص داد هورمون بتا در نمونه وجود دارد یا نه. در زنانی که چندقلو باردار هستند، معمولا میزان بتا 30 تا 50 درصد بالاتر از بارداریهای تک قلویی است. اما این سطح بالای هورمون تا بعد از قطع پریودی مشخص نمی شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

28 دیدگاه
  دیدگاه ها
اعظم هستم
5 ماه پیش

من امروز ۱۶ روز بعد از انتقالم هست وآزمایش دادم عدد بتا من ۱۰۰ممیز صفر هست یعنی چی کسی میتونه منو راهنمایی کنه ممنون میشم
بتا من۶ یعنی باردار شدم،؟
1 سال پیش

بتا من۶ ینی باردار شدم؟
بازدیدکننده
2 سال پیش

فک کنم دختره
بازدیدکننده
2 سال پیش

عدد ۱۰ یعنی چی؟؟
نازنین
2 سال پیش

من هفته ۴ بارداریم عدد بتام امروز ۱۳۹۰۰بود زیاد نیس؟
بازدیدکننده
2 سال پیش

تورو خدا راهنماییم کنید احتمال داره باردار باشم
بازدیدکننده
2 سال پیش

دکتر گفته ۴۸ ساعت دیگه باید تکرار بشه
سحر
3 سال پیش

سلام من امروز آزمایش بتا دادمشده بتا ۷۰یعنی من الان باردارم توروخدا راهنماییم کنید
بازدیدکننده
3 سال پیش

مشابه شما برا ماهم شد نمیدونم ولی عدد دوم ۱۱ است
بازدیدکننده
3 سال پیش

عزیزم منم مث شمام ؟؟ الان نمیدونم چیکا کنم
حلما
3 سال پیش

سلام امروز رفتم آزمایش بارداری دادم عددش ۱۷بود یعنی باردارم
بازدیدکننده
3 سال پیش

من یه جا خوندم که بتای بالای ۵ یعنی باردارید
نازنین
3 سال پیش

بتا ۶۰هزار بود ازمایشم
بازدیدکننده
3 سال پیش

ایا بتای۱۸۹.۳مثبته و حوبه برای بارداری
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام عدد بتای من213 0000000000هست ایاباردارم
سپیده
3 سال پیش

سلام ازمایش بارداری دادم عدد بتا ۱۴ بود . ۱۵ روز از زمان نزدیکی گذشته میخواستم ببینم ازمایش و زود دادم و اینکه باید تکرار بشه؟یا اصلا باردار نیستم؟
بازدیدکننده
3 سال پیش

بلاخره چی شد،؟
ندا
3 سال پیش

مثبت دوست عزیز مبارکت باشه بالای ۲۵ مثبته
زینب
3 سال پیش

بتا۲۰۰ مثبت یامنفی
بازدیدکننده
3 سال پیش

نمیدونم
صدیقه
3 سال پیش

آزمایش بتا دادم۲۱۷ بود آیاحامله هستم
سحر
3 سال پیش

من بعد انتقال جنين كه امكان دادم دوهفته بعد بي بي چه دادم مثبت شد فردا ازمايش بتا دادم عدد ٣٣ بود ٤٨ ساعت بعدش دوباره ازمايش بتا دادم عدد ٨ شد دليلًا رو نميدونم يعني امكان داره جنين از بين رفته باشه ممنون ميشم راهنمايي كنين
S313
3 سال پیش

ببخشید من در آزمایش بارداری ۲>اینو نوشته ولی تمام علائم بارداری ر دارم باید چیکار کنم
کازیوه
3 سال پیش

امپول اچ سی جی زدم الان ۱۵ روز گذشته ایا برم ازمایش بدم یا صبر کنم تا زمان پریودی خیلی استرس دارم
بازدیدکننده
3 سال پیش

منم ۱۷ بود عددم دوباره باید آزمایش بدم
Ibaiv
3 سال پیش

مال من ۱۷ و نیمه یعنی باردارم؟
مهتاب
3 سال پیش

من در هفته 4 هستم و عدد بتا 200بود.این نرماله؟دوباره آزمایش دادم منتظر جوابشم
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (445 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (126 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (96 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (16 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) عاشقانه ترین سکانس سریال شهرزاد/ بیا این لحظه رو وصل کنیم به همزادش تو گذشته دور (عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...