مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک

  یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 6 دقیقه
مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک
با توسعه استانداردهای مهارت‌محوری، عملا تا حد زیادی ثابت شده که حتی افراد با تحصیلات ابتدایی نیز میتوانند با کسب مهارت عملی به متخصص تبدیل شوند و این موضوع بر بازار کار نیز تاثیر داشته و اکنون اولویت اصلی بر کسب مهارت و اخذ مدرک فنی و حرفه ای است. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین فواید و مزایای مدرک فنی حرفه ای و شرایط اخذ آن را بررسی کنیم.

مدرک فنی و حرفه‌ای چیست ؟

مدارک فنی و حرفه‌ای، به دسته‌ای از مدارک تحصیلی گفته می‌شود که توسط سازمان فنی حرفه‌ای یا مراکز آموزشی آن به دانشجویان و کارآموزان رشته‌های این آموزشگاه ها ارائه می‌شود. این مدرک درواقع گواهینامه مهارت فنی حرفه ای نام دارد و به‌دلیل داشتن تفاوت‌های مهم و اساسی با مدارک دیگر، ارزش و اولویت بالایی نیز پیدا کرده است.

در حال حاضر سازمان فنی حرفه ای در حوزه های مختلف آموزشی مدرک صادر میکند به طور مثال در حوزه های هنری و مالی و فنی و خدماتی. که ازمیان تمامی این دوره ها در حال حاضر حوزه های فنی تقاضای بیشتری دارند. تقاضای آموزش برق ساختمان فنی حرفه ای آموزش آرایشگری فنی حرفه ای و آموزش تعمیرات موبایل فنی حرفه ای و آموزش برنامه نویسی فنی حرفه ای از جمله رشته هایی هستند که برای درخواست مدرک بیشتر اقدام میکنند.

اهمیت مدرک فنی حرفه ای

همانطور که احتمالا می‌دانید، اکثر رشته‌های دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک، به‌رغم داشتن مدارک معتبر، اما در بحث مهارت‌آموزی و پروش مهارت چندان تاثیری ندارند. طی یک دهه اخیر، وضعیت بازار کار نسبت‌به گذشته دچار تغییر و تحولی اساسی شده و در چنین شرایطی، فاصله بین اخذ مدارک آکادمیک و پیدا کردن شغل کاهش یافته است.

بر همین اساس، اولویت کارفرمایان و بازار کار روی مهارت‌محوری و داشتن مدرک فنی حرفه ای قرار گرفته است. دلیل این موضوع، نیاز بازار به افراد متخصص و ماهری است که به‌جای ساعت‌ها آموزش تئوری، به صورت عملی مهارت مورد نیاز را کسب کرده باشند. این موضوع، اصلی‌ترین دلیل اهمیت مدرک رسمی فنی و حرفه ای است.

مهم‌ترین مزایا و فواید مدارک فنی حرفه‌ای چیست؟

هنگامی که صحبت از مدارک رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود، درواقع موضوع اصلی، رقابت میان دانش تئوری و مهارت‌های تخصصی است. می‌توان گفت که مزیت و برتری اصلی مدارک فنی و حرفه‌ای نسبت‌به سایر مدارک دانشگاهی، موضوع مهارت‌آموزی در آن‌هاست؛ به‌همین دلیل، داوطلبان این حوزه که در آموزشگاه‌های تخصصی فنی حرفه‌ای مشغول یادگیری مهارت هستند، اغلب با نام کارآموز شناخته می‌شوند تا صرفا یک دانشجو. در ادامه مهم‌ترین مزایای کسب مدارک فنی و حرفه‌ای را بررسی خواهیم کرد.

تمرکز بر یادگیری مهارت به‌جای دانش تئوری

اولین و مهم‌ترین مزیت قابل بحث در فرآیند مهارت‌آموزی و اخذ مدرک فنی حرفه ای را باید یادگیری کار به‌صورت بی‌واسطه دانست. در دیگر رشته‌های تحصیلی، دانشجویان هنگام فارغ‌التحصیلی، هنوز مهارت عملی خاصی کسب نکرده‌اند و درس‌های دانشگاه، بیشتر جنبه آموزش و آشنایی دارد؛ اما در آموزشگاه‌های تخصصی فنی حرفه‌ای، در طول فرآیند اخذ مدرک، دانشجو یا همان کارآموز به‌جای یادگیری تئوری درس‌ها و حفظ آن‌ها، مستقیما با مهارت‌های عملی مورد نیاز بازار آشنا می‌شود و دیگر نیازی نیست پس از دانشگاه، مدت زمانی طولانی را برای یادگیری مهارت‌های تخصصی صرف کند.

یافتن شغل در کمترین زمان ممکن

کارفرمایان به‌عنوان بخش مهمی از بازار، به‌خوبی متوجه تفاوت بین مدرک آکادمیک و مدرک فنی و حرفه ای هستند. تفاوت دانشجوی آموزشگاه فنی حرفه‌ای و دانشجوی سایر دانشگاه‌ها، برخورداری از مهارت تخصصی یک حوزه کاری است؛ بنابراین، اولویت و ترجیح کارفرمایان، استخدام افرادی با داشتن چنین مدرکی است.

همچنین اگر فردی قصد داشته باشد شخصا نسبت‌به راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اقدام کند، می‌تواند با در دست‌داشتن مدرک فنی حرفه ای خود، مراحل راحت‌تری برای اخذ مجوزهای لازم طی کند و سریع‌تر به کار مورد علاقه خود مشغول شود. در چنین شرایطی، بی‌شک اولویت مدارک فنی حرفه‌ای بالاتر خواهد بود.

مزایای مدرک فنی حرفه ای

بین المللی و قابل ترجمه

مدرک رسمی فنی و حرفه ای، صرفا یک مدرک معتبر بین المللی میباشد. لازم است بدانید که گواهینامه مهارت فنی حرفه ای در کشورهای عضو سازمان جهانی کار که شامل بیش‌از 70 کشور جهان است، و در 214 کشور جهان مورد تایید است و اعتبار بسیار زیادی دارد. مدرک فنی حرفه ای در تمامی دارالترجمه های رسمی قابل ترجمه میباشد و چون مستقیم زیر نظر وزارت کار میباشد با داشتن مهر وزارت کار کشور و سازمان فنی حرفه ای توانسته است سابقه بیمه و تخفیف بیمه را نیز برای دارندگان این مدرک به همراه داشته باشد

احتساب به‌عنوان تجربه شغلی و سابقه کار

یکی از مزیت‌های مهم مدرک فنی حرفه ای در بحث طبقه‌بندی مشاغل را می‌توان امکان احتساب آن به‌عنوان سابقه کار در شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی دانست. این موضوع از آن‌جایی اهمیت دارد که یکی از شرایط دریافت جواز کسب از اتحادیه داشتن مدرک فنی حرفه ای میباشد.

همچنین میزان سابقه کار در تعیین میزان درآمد و مزایای دولتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین، اگر شخصی قصد فعالیت در شرکت‌ها و سازمان‌‌های دولتی را داشته باشد، می‌تواند بر حسب مدت‌زمان سپری‌شده برای مدارک فنی و حرفه‌ای خود، درخواست جایگزینی ساعات سپری‌شده برای آموزش به‌عنوان سابقه‌کار را ثبت کند تا فرآیند یادگیری مهارت به‌عنوان تجربه شغلی برای وی در نظر گرفته شود.

امکان دریافت وام خود اشتغالی با مبالغ زیاد

از مزایای قابل‌توجه در مدارک فنی حرفه‌ای باید به امکان دریافت وام به‌وسیله این مدرک اشاره کرد. همانطور که احتمالا مطلع هستید، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نیازمند سرمایه نسبتا زیادی است و اغلب افراد در ابتدای مسیر کاری خود، سرمایه خاصی ندارند تا کسب‌و‌کاری را آغاز کنند؛ به‌همین دلیل، باید گفت که فرد دارنده مدرک فنی حرفه ای، می‌تواند با تکیه‌بر مدرک فنی خود، نه‌تنها برای دریافت پروانه کسب اقدام کند، بلکه می‌تواند تسهیلات مالی مختلفی را با بازپرداخت بلندمدت دریافت کند. تاکنون، صدها هزار شغل نوپا با کمک وام و تسهیلات دولتی به موفقیت مالی رسیده‌اند.

شرایط دریافت مدرک فنی و حرفه ای چیست؟

جالب است بدانید که برای دریافت مدارک فنی حرفه‌ای، شرایط چندان سخت و پیچیده‌ای پیش‌روی متقاضیان و علاقه‌مندان این حوزه وجود ندارد. حتی می‌توان ادعا کرد که مدارک فنی حرفه‌ای، یکی از راحت‌ترین و ساده‌ترین شرایط ممکن را دارند که مسیر دریافت آن را برای همگان آسان می‌سازد.

برای دریافت مدرک رسمی فنی و حرفه ای کافیست شرایط ثبت‌نام و شروع دوره‌های مهارت‌آموزی را داشته باشید که این مورد شامل کارت شناسایی است. همچنین این کار نیازمند انجام یک ثبت‌نام اولیه با پرداخت هزینه‌های مورد نظر و ارسال مدارک لازم است. گفتنی است که مدرک فنی حرفه ای با کسب حد نصاب نمره لازم و طی‌کردن کامل دوره‌های آموزشی قابل دریافت است.

برای گرفتن گواهینامه مهارت فنی حرفه ای به کجا مراجعه کنیم؟

سازمان فنی حرفه ای در تمامی کشورها مستقیما زیر نظر سازمان جهانی کار میباشد که بخش آموزش خود را به آموزشگاه هایی سپرده است که خود به آنها مجوز رسمی آموزش میدهد. این آموزشگاه ها بعد از گذراندن پروسه صلاحیت آموزش طبق استانداردهای بین المللی به صورت رسمی و قانونی با پروانه تاسیس از سوی سازمان شروع به آموزش رشته های مختلف میکنند.برای گرفتن گواهینامه مهارت فنی حرفه ای باید به این آموزشگاه ها مراجعه کنید.

دانستن این مهم الزامیست که بدانید آموزشگاه های فنی حرفه ای مجری آموزش میباشند وسازمان فنی حرفه ای برگزارکننده آزمون و صادر کننده مدرک میباشد.در مراجعه به آموزشگاه ها بایستی حتما پروانه تاسیس و تاریخ اعتبار آنها را مشاهده بفرمایید.این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد.

مدرک فنی وحرفه ای

الویت های انتخاب آموزشگاه برای دریافت مدرک رسمی فنی و حرفه ای

گواهینامه مهارت فنی حرفه ای این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و نیاز است تا برای دریافت مدرک رسمی فنی و حرفه ای، از طریق یکی از بهترین و تخصصی‌ترین مراکز وابسته‌به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اقدام کرد. این مسئله تاثیری مستقیم و بسیار زیاد در کیفیت و سطح یادگیری مهارت دارد.

  • سیستم مشاوره حرفه‌ای: ارائه مشاوره تخصصی برای شناخت علایق و کسب بهتر مهارت‌ها در فرآیند آموزش.

  • ارائه آموزش تخصصی: یادگیری و ارائه مهارت به کارآموزان متناسب با استانداردها و نیازهای بازار کار.

  • پشتیبانی کامل و دقیق: پیگیری لحظه‌ای شرایط کارآموزان از طریق یک سیستم پشتیبانی قوی و کارآمد.

  • ارائه گواهینامه معتبر: صدور گواهینامه مهارت فنی حرفه ای به کارآموزان و متخصصان آینده کشور.

  • تمرکز تمام بر دوره عملی: عملی محور بودن کارآموزان و کار در کارگاه های عملی.

  • دارا بودن تجهیزات پیشرفته و به روز: تجهیزات کارگاه های آموزشگاه .

  • امکان تجدید دوره رایگان: امکان کارآموزی عملی.

  • آپدیت دوره: به روزرسانی سالانه دوره ها.

  • محیطی گرم، صمیمی و دوستانه : نه‌تنها مکانی برای آموزش بیشتر و بهتر به متقاضیان مهارت‌آموزی باشد، بلکه فضایی برای پیشرفت، خلاقیت، دوستی و اخلاق باشد.

  • اساتید جوان و خوش اخلاق: افرادی متخصص، تحصیل کرده و فعال در بازار کار و دارای کارت مربیگری از سازمان فنی حرفه ای.

سخن نهایی

در این مطلب درباره مدرک فنی حرفه ای و مزایای بی‌شمار آن صحبت کردیم. درواقع می‌توان گفت که دریافت یک مدرک رسمی فنی و حرفه‌ای ، تمام آن چیزی است که برای شروع کار خود به آن احتیاج دارید. برای دستیابی به چنین هدفی باید از طریق آموزشگاه‌های رسمی دارای پروانه تاسیس اقدام کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم. ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه... مشهد از آرامش تا طوفان در 11 ثانیه ویدیویی جالب از دوچرخه سواری شهرام قائدی، عماد سریال قطب شمال/ چه محله زیبا و باصفایی+ویدیو فیلم خنده دار از پستونک خوردن ماهی داخل آب/ آدم هاج و واج میمونه😂 حضور جورجینا و پسر ارشد سوپر قهرمان فوتبال در ورزشگاه برای تشویق+ عکس سرگرمی بی پرده نوجوانان ایرانی با داستان های جنسی و پورن شخصیت های کره ای و بی تی اس/ پدر و مادرا خبر دارین؟+فیلم پیاده روی خنده دار و بامزه همسر ستاره سادات قطبی با کالسکه صورتی پسرش/ خانم مجری تا تونست غُر زد😂+ویدیو راهنمای جامع ثبت سند خرید و فروش در حسابداری حضور فوتبالیست سرشناس در مراسم عروسی شیدا خلیق و کیوان ساکت اف/به پای هم پیرشین الهی+ عکس جشن تولد بهنوش بختیاری در خانه سالمندان و کیک قرمز پروانه‌ای شکلش+عکس عکسی از مرتضی پورعلی گنجی که از رونالدو تقلید کرد فداکاری پدر برای پسرانش درسیل+ویدئو/سیل هم مغلوب مهر پدری شد لئوناردو داوینچی در این تصویر تغییر جنسیت داد/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس غوغای اجرای شبانه حمید هیراد با آهنگ عاشقانه در خانه/ احساس تو صداش موج میزنه+ویدیو صحبت های جالب معصومه ابتکار در مورد پوشش دختران مدرسه حداد عادل+ویدئو سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار! استایل دامادی و گران قیمت مرتضی پورعلی گنجی ستاره تیم ملی/ آقای فوتبالیست کراوات بست +عکس اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی زیباترین زنجیره انسانی برای نجات پاکبان گیر افتاده در سیل مشهد+ ویدئو/یک روزی باران می بارد آرام آرام میشورد غم ها را... حکم تتلو اعلام شد/ توبه تتلو چه تاثیری بر مجازاتش داشت؟ جزئیات حکم را ببینید اولین عکس دونفره و عاشقانه « شبنم قربانی» سارا در سریال ملکه گدایان و همسرش در یک مراسم لحظه پیدا شدن جسد سبحان 5 ساله در محل احداث سد خراسان+ ویدئو دلخراش امضای کریستیانو رونالدو روی پیراهن جورجینا/ عاشقانه های آقای فوتبالیست و همسرش جشن تولد ساده و خلوت خانم بازیگر معروف ایرانی در کافه شیک و زیبای المیرا شریفی مقدم+عکس پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
لئوناردو داوینچی در این تصویر تغییر جنسیت داد/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش
شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتخب روز